Citaten
en uitspraken van de kunstenaar
Léger, Ferdinand (1881 - 1951) Ik geloof dat plastische schoonheid in het algemeen volstrekt onafhankelijk is van emotionele beschrijvende of nabootsende waardes. Elk object, schilderij, elke uiting van architectuur of ornamentele organisatie heeft een waarde in zichzelf; het is volkomen absoluut en onafhankelijk van alles wat het toevallig weergeeft. De mens is bang voor de vrije beschouwing, die echter de enig mogelijke spirituele staat is van waaruit men het schone kan ontvangen. De slachtoffers van dit kritische, sceptische en intellectuele tijdperk (1925, fh) verkrampen zichzelf in hun pogingen tot willen begrijpen, in plaats van te vertrouwen op hun gevoeligheid. Mijn inzet is om te bewijzen dat er geen gecatalogiseerde schoonheid bestaat, geen schoonheid in hierarchie; dat is de grootst mogelijke vergissing die men kan maken. Schoonheid is overal: in hoe de potten en pannen staan, op de witte muur van je keuken, en waarschijnlijk nog intenser dan in je 18e eeuwse salon of in het officiële museum. Ik wil daarom spreken over een nieuwe orde: de architectuur van de mechanica. Alle architectuur, zowel de oude als de moderne, gaat voort op de geometrische intenties. Men kan dit stellen: een machine of gefabriceerd ding kan schoonheid zijn wanneer de relatie van de lijnen die zijn volume definiëren uitgebalanceerd is op een wijze die overeenkomt met de reeds bestaande architectuur (zie het purisme, fh). We hebben dus niet te maken met een nieuw fenomeen, maar eenvoudigweg met een manifestatie van architectuur zoals die altijd al heeft bestaan. De evolutie van de vorm van de auto is een treffend voorbeeld van wat ik bedoel: het is zelfs een heel bijzonder feit dat hoe meer de nuttige functies van de machine zijn geperfectioneerd, des te mooier hij wordt.. ..We kunnen hier echter niet de conclusie uit trekken dat het perfectioneren van de nuttigheid vanzelfsprekend tot perfectie van de schoonheid zal leiden. Het wetenschappelijk onderzoek heeft de kunstenaar eveneens toegestaan een nieuwe realiteit vrij te maken. Waterplanten, oneindig kleine diertjes, een waterdruppel met onder de microscoop duizend keer vergrote micoben worden nieuwe beeldende mogelijkheden of ze maken een ontwikkeling mogelijk voor de decoratieve kunst. Vertaling en redactie: Fons Heijnsbroek www.dekunsten.net |